Nationalisme - Hvad fanden er det?

Nationalisme – hvad fanden er det?

Og her sidder vi så. Lænket til de sorte borde på Svendborg Gymnasium og tvunget til at gøre nationalismen interessant og fangende, og hvis ikke det var fordi nationalismen mest af alt minder om Dansk Folkeparti og Pia K i en badekåbe af dannebrog, ville det måske være noget mere spændende.

Og nationalismen er faktisk meget mere end det og faktisk også en smule interessant – i modsætning til, hvad Pia ville være uden en badekåbe.

Nationalismen er langt mere end tørre historiebøger og propaganda fra 2. Verdenskrig. Nationalismen er det, der samler os som folket fra det kolde nord. Det der får os til at iklæde os en vikingehjelm og skabe en illusion om, at vi stadig er ligeså så store, som vi var dengang. Det der får flere 1000 halvfede blege danskere til at skråle med på Oehlenschlägers hit fra 1823, ”Der er et yndigt land”.

Nationalismen er det, der får Michael Falch til at skrive en kærlighedserklæring til det lille land uden bjerge, og den bredspaltede sanger Kim Larsen til nostalgisk at genkalde sig billeder af dengang vi så lykkehjulet og spiste rødgrød med fløde. Det er det, der får Natasja til at længes mod varmere himmelstrøg, velvidende at hun altid vil vende hjem til Christiania og sin bondegård.

Det er den, der er skyld i at folk vifter med det rød-hvide flag på enhver royal mærkedag.
Det er nationalismen, der får Danmark til at samles nytårsaften kl. 18 foran flimmerkassen og høre en højtidelig gammel dame skamrose og perfektionere Danmark og øerne. - Selvom det for mange danskere bare er en undskyldning for at tilbringe natten i hegnet og fastholde vores stolte førsteplads på drukranglisten. Så kan vi altid dagen derpå iklæde os badekåben og ynke lidt med Pia K.

Her på 1.ys blog kan du i den kommende tid blive meget klogere på, hvad nationalismen er, og hvorfor Danmark er sådan et yndigt land.

God fornøjelse!

Mads, Kristian, Julie og Christine.

mandag den 13. februar 2012

Viking - udholdenhed og styrke

                         Viking - udholdenhed og styrke




De skandinaviske kæmper er brugt i utallige sammenhæng med produkter og rejser.
De bruges for det meste til at vise at produkterne, der skal sælges er slidstærke eller solide.
For eksempel har et internationalt, dansk firma taget navnet til sig. 
Firmaet hedder VIKING Life-Saving Equipment. De sælger alt fra redningsveste til pilotuniformer, så det er klart at de skal have et fængende navn der samtidig udviser kvalitet og robusthed, da disse produkter skal være med til at redde menneskeliv.


Et helt andet eksempel er GØL-pølser og Stryhns leverpostej som begge har en viking som et slags logo. I disse tilfælde vil firmaerne gerne have, at man skal føle en hvis nostalgi, når man spiser disse produkter. En god gammel dansk pølse der har en viking som logo, udviser danskhed og giver de pæredanske borgere en varm og glad følelse.



Skrevet af Josephine, Maria, Cathrine, Thobiaschh og Mogens.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar